Sunday, July 13, 2008

Jawatan Kuasa Bandar Selamat

Pihak Sekolah dan PIBG telah dijemput menganggotai JK Bandar Selamat di bawah kelolaan Balai Polis bandar Sunway yang diketuai oleh Chief Inspector Fazil. Antara ahli JK yang lain termasuklah wakil persatuan penduduk, rumah ibadat dan Kumpulan Sunway. Antara lain JK ini disasar untuk membantu mewujudkan persekitaran yang selamat terutamanya dari kesan jenayah terhadap penduduk Bandar Sunway. Usaha ini amat baik walaupun pelan tindakan memerlukan kesungguhan.

Di antara masalah yang ditimbuljkan ialah jenayah ragut, pecah rumah dan kecurian. Bagi pihak SMKBS, masalah utama ialah ponteng sekolah oleh pelajar dan pergaduhan. Kebanyakan ibu bapa dan penjaga mengharapkan pihak guru untuk memantau pelajar yang melepak di luar kawasan sekolah dan mengambil tindakan. Sebenarnya, guru-guru tidak mempunyai kuasa di luar kawasan sekolah. Justeru hubungan baik sekolah dan masyarakat setempat dan pasukan polis amatlah bermenafaat. Setiap aduan ke pihak sekolah akan dilanjutkan kepada Balai Polis yang akan menggunakan pasukan peronda mereka untuk cuba mengatasi masalah ini. Namun ini semua juga memerlukan kerjasama ibu bapa dan penjaga memantau pergerakan anak-anak mereka dan mengambil tahu sama ada anak-anakjagaan mereka datang ke sekolah atau pergi ke tempat lain.

Bagi pihak PIBG, segala bantuan akan dihulurkan sebaik mungkin. Malah PIBG telah lama meneyedari keperluan ini melalui pewujudan Rangkaian Sokongan Komunity (Community Support Network) sejak setahun lalu. Semoga dengan ada penglibatan pihak polis, kumpulan ini akan lebih yakin untuk menjalankan kegiatan yang luhur ini.

No comments: